arrow_drop_up arrow_drop_down
26 december 2019 
in Energie

4 misverstanden over uw energiefactuur en -aansluiting

Misverstand 1: 

Als bij de jaarlijkse afrekening blijkt dat je een bedrag terugkrijgt, mag je er vanuit gaan dat je een voordelig contract hebt.

Het bedrag dat je terugkrijgt op je afrekening is het verschil tussen je betaalde voorschotten en de het effectieve energiekost over een bepaalde periode. Die kost is afhankelijk van je verbruik en van je energietarieven. Het voorschotbedrag dat je maandelijks betaalt, wordt berekend aan de hand van een inschatting van je verbruikskost.
Als de leverancier een voorschotbedrag heeft gevraagd dat hoger ligt dan je effectieve verbruik, dan heb je te veel betaald en krijg je het verschil terug.
Als je in die periode tussen 2 meterstanden meer zou verbruiken dan in de voorschotten is voorzien dan zal je een opleg betalen.

Dit heeft echter niets te maken met een goed of minder goed tarief, enkel met het inschattingsvermogen van je leverancier.

Oplossing:

Wil je meer weten over hoe je het best kan omgaan met jouw energiecontracten? Dan is ons boek “Energietarieven vergelijken kan je leren” zeker iets voor jou.
Meer info over het boek kan je HIER vinden.

Misverstand 2:

Om een goedkoper contract te krijgen moet je sowieso je oude getrouwe leverancier verlaten.

Om een goedkoper contract te krijgen moet je in eerste instantie jouw energiefactuur kunnen interpreteren. Je kijkt dan vooral naar de kosten als energietarieven, kosten voor WKK en GSC en de vaste vergoeding. Deze ga je vergelijken met andere leveranciers of met andere contractformules bij je huidige energieleverancier.
Vind je een goedkopere contractformule bij je huidige leverancier dan kan je deze vragen van contract te veranderen. Bij een kleine verbruiker (-50 000 kWh elektriciteit en -100 000 kWh aardgas) zal de leverancier deze verandering onmiddellijk of na een bepaalde tijd uitvoeren.

Ben je een grote verbruiker (+50 000 kWh elektriciteit en +100 000 kWh aardgas) dan zullen jouw tarieven afhankelijk zijn van jouw verbruiksprofiel en nog meer van de energiemarkt.

Oplossing:

Behoor je tot de kleine energieverbruikers? Dan volstaat het dus om contact te nemen met je huidige leverancier om een voordeliger tarief te krijgen.

Behoor je tot de grote energieverbruikers? Dan kan het handig zijn om de energiemarkten te volgen. Wij van Encovan hebben daarom de online tool SIDDER ontwikkeld. Met deze tool krijg je inzicht in de invloed van de energiemarkt op jouw huidig energiecontract. Meer info over SIDDER kan je HIER vinden.

Misverstand 3:

Als je verandert van leverancier kan je energietoevoer tijdelijk worden onderbroken.

Als je een nieuw energiecontract bij een andere leverancier hebt afgesloten dan gaat er een heel administratief mechanisme in werking. De nieuwe leverancier meldt jouw contract aan op een online platform. Vanaf daar worden alle betrokken partijen op de hoogte gebracht. Dit zijn je huidige leverancier en de distributienetbeheerder. Als je nog een manuele meter hebt, zal je van de distributienetbeheerder een kaart ontvangen om je meterstanden door te geven. Deze dienen dan als basis voor je contract bij je nieuwe leverancier.

Mocht er toch iets fout gaan bij deze administratieve verwerking dan zal de distributienetbeheerder je daarvan schriftelijk en aangetekend op de hoogte brengen. Zo ben je tijdig geïnformeerd. Een voorbeeld van een dergelijke brief zie je in de onderstaande foto. Als je een dergelijke brief krijgt kan je onmiddellijk actie ondernemen om een nieuw contract af te sluiten.

Misverstand 4:

De kwaliteit of de continuïteit van de geleverde energie ligt in de handen van de energieleverancier.

De kwaliteit van de energie wordt bewaakt door de producenten en de transport- en distributienetbeheerders. Deze is dan ook bij iedere leverancier dezelfde. Elektriciteit wordt bij de verbruiker aangeleverd op middenspanning (hoogspanning in de volksmond) en dus aan 230V of 400V bij een frequentie van 50Hz. Aardgas komt bij de verbruiker binnen aan een bepaald vermogen en debiet die binnen vastgelegde wettelijke grenzen blijven (hoog- of laagcalorisch vermogen, afhankelijk van locatie).

De verantwoordelijkheid van de leverancier beperkt zich dus tot het aanmelden van de getekende contracten bij de distributienetbeheerders, zodat zij jou kunnen beleveren. Eventueel kan je de juistheid en de duidelijkheid van de factuur ter discussie stellen, maar daar moet de leverancier zich ook aan wettelijke bepalingen houden.

Als de kwaliteit van energie overal dezelfde is, waarom dan meer betalen voor hetzelfde product?

Inderdaad.
Wij van Encovan zijn van mening dat je niet meer moet betalen voor energie dan de laagst mogelijke prijs. Daarom hebben wij producten en diensten die bedrijven helpen om steeds op het “goede” moment hun energiecontracten af te sluiten. Met een “goed moment” bedoelen we natuurlijk het moment dat de energiemarkten gunstig zijn voor jouw energiecontract.

Onze oplossingen:

SIDDER: Ons energiemanagement platform. Met Sidder krijg je inzicht in de energiemarkten en welke invloed deze hebben op jouw energiecontracten. Hierdoor kan je de juiste keuzes maken om aan de beste tarieven energiecontracten af te sluiten.

ENERGIECONTRACTEN BEHEER: Met deze dienst beheren wij de energiecontracten voor onze klanten.

Wil je hier meer over weten? Vul dan nu het onderstaande contactformulier in met jouw vraag.

Contact

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookieverklaring